18. İstanbul Bienali 2025’e ertelendi
İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından, 2007-2036 Bienali Sponsoru Koç Holding’in katkılarıyla düzenlenecek 18. İstanbul Bienali, 2025 yılına ertelendi. Eylül ve 17 Kasım 2024.
İKSV’den yapılan açıklamada şu ifadelere yer verildi:
“İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) olarak 18. İstanbul Bienali için Mart 2023’ten bu yana dünyanın dört bir yanından 58 sanatçıyla çalışıyoruz. Onlarca eserin üretilmesini sağlamayı hedeflediğimiz bu bienalin kavramsal çerçevesi Hem yerel hem de uluslararası ölçekte yeni sanat eserlerinin ve verimli işbirliklerinin ortaya konulması, yaşanan büyük kayıplar ve acıların ardından sanatın nasıl bir rol oynayabileceğini araştırıyordu.
Bu arada vakıfta seçim ve karar alma süreçleriyle ilgili eleştiriler aldık ve bu eleştirileri değerlendirerek tüm çalışmaların daha katılımcı hale getirilmesi için harekete geçtik. İstanbul Bienali’nin her zaman olduğu gibi sanatsal ifade, diyalog ve bir araya gelme fırsatları sunmasını hedefledik. Öte yandan sanat ortamında hiç arzu etmediğimiz partilerin oluştuğunu, bienale katılmayı kabul eden veya katılmayı düşünen sanatçıların, işbirliklerinin ve katılımların olumsuz etkilendiğini gözlemledik. Bu durum İstanbul Bienali’nin planlandığı gibi düzenlenmesini imkansız hale getirdi.
Bu nedenle 14 Eylül 2024 tarihinde kapılarını açması planlanan 18. İstanbul Bienali’nin ertelendiğini üzülerek kamuoyuna duyurmaktayız. “Her zaman en iyi şekilde gerçekleştirmeye çalıştığımız İstanbul Bienali’ni, yeni yönetmelik çerçevesinde ele alınacak bir süreçle 2025 yılında yeniden izleyiciyle buluşturacağız.”
Ne oldu?
İki yılda bir düzenlenen İstanbul Bienali’nin organizatörü İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) uluslararası uzmanlarından oluşan Başvuru Kurulu’nun, küratörlük görevine önerilen Defne Ayas’ı oybirliğiyle reddettiği öğrenildi. Daha önce Gwangju Bienali, Moskova Bienali ve Baltık Trienali’nin küratörlüğünü yapan Ayas’ın yerine Danışma Kurulu üyesi Iwona Blazwick atandı. Olayın ardından küratöryel seçim sürecinin şeffaflığı konusunda tartışmalar başladı.
The Arka Gazetesi’nin haberine göre sanat çevrelerinde İKSV’nin Ayas’ı ‘riskli’ bulmuş olabileceği söyleniyor. Bu iddiaya dayanak olarak Ayas’ın 2015 Venedik Bienali’nde küratörlüğünü yaptığı Ermeni sanatçı Sarkis’in stant açmış olabileceği öne sürüldü. İddiaya göre, Hrant Dink’in eşi Rakel Dink’in, Venedik Bienali’nde İKSV yönetimindeki Türkiye pavyonunda düzenlenen standın bir bölümünde yer alan katalogda “Ermenilerin acısı”na değinen bir yazısı vardı. İKSV cephesinde rahatsızlık yarattı. Söz konusu katalog, hükümetin tepkisi üzerine sergiden kaldırıldı.
Danışma Konseyi, Bienal küratörlüğü için aralarında Defne Ayas’ın da bulunduğu 4 kişilik listeyi değerlendirmek üzere Ocak ayı sonunda toplandı. Değerlendirmelerin ardından yönetim kurulu üyeleri Iwona Blazwick, Japonya 21. Yüzyıl Çağdaş Sanat Müzesi Direktörü Yuko Hasegawa, eski müze müdürü ve bağımsız küratör Agustín Pérez Rubio, küratör ve sanat tarihçisi Selen Ansen ve sanatçı Sarkis’ten oluşan konsey, oybirliğiyle oy kullandı. Ayas için. O seçti . Ancak heyetin bu teklifinin İKSV tarafından reddedildiği öğrenildi.
Son olarak İKSV’nin 2007-2036 Bienali Sponsoru Koç Holding’in desteğiyle düzenlediği İstanbul Bienali’nin Direktörü Bige Örer, geçtiğimiz günlerde İKSV ile yollarını ayırdı ve ardından İstanbul Bienali Direktörü Kevser Güler olarak açıklandı. 18. İstanbul Bienali’nin küratörlüğünün İngiliz yazar ve sanat tarihçisi Iwona Blazwick olması bekleniyordu. (KÜLTÜR VE SANAT HİZMETİ)